Page 18 - 2ABdrast_deigma
P. 18
Α3 (α΄- ε΄) Πίνακες αριθμών έως το 100 Α3 (α΄) “Φίλοι αριθμοί” 10-20, (παιχνίδι)
Επίπεδο Υλικά - Μέσα
Β΄ Δημοτικού Φύλλα εργασίας, 10πλευρα ζάρια,
χρώματα ή μάρκες κατά περίπτωση.
ψαλίδι και κολλητική ταινία.
Βασικό θέμα - Π.Μ.Α. (Π.Σ.2021)
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΡΙΘΜΩΝ (ΓΕΝΙΚΑ) + 5 6 7 8 9 10
• Διάταξη και σχέσεις αριθμών. Στρατηγικές
νοερών υπολογισμών και πράξεων. Με τη χρήση των αριθμοπινάκων οι μαθητές
(ΠΜΑ: Αρ.Φ.2.8, 9, 12, 13 και 18.) εμπεδώνουν τη δομή του δεκαδικού συστήματος.
Μαθαίνουν να απαριθμούν και να μεταβαίνουν από
δεκάδα σε δεκάδα, από εκατοντάδα σε εκατοντάδα 5 10 11 12 13 14 15
κ.λπ. Κατανοούν τη σχέση μονάδες – δεκάδες -
Διδακτική προσέγγιση εκατοντάδες. Αποκτούν εσωτερικές αναπαραστάσεις
για τη θέση των αριθμών σε σχέση με τους
γειτονικούς αριθμούς και συνολικά στο δεκαδικό αριθμητικό σύστημα. Με τη βοήθεια των πινάκων μπορούν,
επίσης, να ασκηθούν σε νοερές αριθμητικές πράξεις πρόσθεσης και πολλαπλασιασμού. Τέλος οι πίνακες 6 11 12 13 14 15 16
προσφέρονται για τη διερεύνηση αριθμητικών μοτίβων και την κατανόησή τους.
√ Α3 (α΄) ΠΊΝΑΚΑΣ 10 - 20. “Φίλοι αριθμοί” 10-20 (παιχνίδι)
(Υλικά: Φωτοτυπίες, χρώματα ή δίχρωμες μάρκες (ένα χρώμα για τον κάθε παίχτη) και δύο δεκάπλευρα ζάρια
για δύο παίχτες,). Οι παίχτες ρίχνουν με τη σειρά τα ζάρια και αθροίζουν τους αριθμούς που δείχνουν οι ζαριές
που φέρνουν. Αν ένα ζάρι δείχνει 1, 2, 3 ή 4 το ξαναρίχνουν. Το 10 υπολογίζεται για μηδέν. Αφού βρουν το 7 12 13 14 15 16 17
άθροισμα που έφεραν, π.χ. 8 + 5, ψάχνουν στον πίνακα και τοποθετούν μία από τις μάρκες τους πάνω σε ένα από
τα δύο αθροίσμτα του 13, ή το χρωματίζουν με το χρώμα της επιλογής τους ελαφρά. Όσο προχωρά το παιχνίδι,
τόσα λιγότερα αθροίσματα παραμένουν κενά, κι έτσι το παιχνίδι εξαρτάται περισσότερο από την τύχη και την
ικανότητα του παιδιού να βλέπει τα κενά αθροίσματα. Νικητής αναδεικνύεται ο παίχτης που θα καλύψει με τις
μάρκες του ή χρωματίσει με το χρώμα του, τα περισσότερα αθροίσματα. 8 13 14 15 16 17 18
√ Α3 (β΄) ΠΙΝΑΚΕΣ 1-20. Πίνακες για εξάσκηση στην πρόσθεση δύο αριθμών,1-20
Παράδειγμα: Αν έχουμε να προσθέσουμε τους αριθμούς 3 και 4 στον πρώτο πίνακα, μπορούμε να κάνουμε
την πράξη είτε ως 3 + 4 = 7, είτε ως 4 + 3 = 7. Ο δεύτερος πίνακας προσφέρεται και για την εκμάθηση των
«φίλων αριθμών» για αριθμούς 11 - 19, π.χ. ο αριθμός 15 έχει φίλους τους αριθμούς 10 + 5, 9 + 6 και 8 + 7. Για
επιβεβαίωση, ελέγχουμε τα αθροίσματα των αριθμών στον πίνακα. Οι πίνακες προσφέρονται, επίσης, για τη 9 14 15 16 17 18 19
διερεύνηση και την κατανόηση αριθμητικών μοτίβων, π.χ., στον δεύτερο πίνακα, διαγώνια από το σημείο +,
σχηματίζεται το μοτίβο 10, 12, 14, 16... Γιατί;
√ Α3 (γ΄) ΠΙΝΑΚΕΣ 1-40. Πίνακες για αρίθμηση 2-2, 3-3, 4-4, 5-5 και 10, μέχρι το 40
Χρωματίζουμε αριθμητικά μοτίβα.
√ Α3 (δ΄) ΠΙΝΑΚΑΣ 0-99 10 15 16 17 18 19 20
Ο πίνακας αυτός προσφέρεται για την κατανόηση των σχέσεων, μονάδες – δεκάδες – εκατοντάδες. Οι μαθητές
πρώτα συμπληρώνουν τους αριθμούς του πίνακα που λείπουν π.χ., κάθετα, 1, 11, 21, 31, 41... Ύστερα, ψαλιδίζουν
τη φωτοτυπία με τον πίνακα σε 10 οριζόντιες ταινίες , 0 - 9, 10 - 19, 20 - 29 κ.ο.κ. Στη συνέχεια, ενώνουν τις ταινίες
σε μία μεγάλη ταινία από το 1 - 99. Με τη διαδικασία αυτή προσδοκούμε από τους μαθητές να κατανοήσουν ότι
αμέσως μετά το 9 κάθε ταινίας συμπληρώνουμε δεκάδα. Τέλος, οι μαθητές συνθέτουν τον πίνακα και διερευνούν
τα μοτίβα που σχηματίζονται κάθετα και οριζόντια, π.χ. 7, 17, 27 κ.ο.κ.
√ Α3 (ε΄) ΠΙΝΑΚΑΣ 1-100.
Ο πίνακας αυτός προσφέρεται για αρίθμηση μέχρι το 100, για την ανάλυση της εκατοντάδας σε δεκάδες και
για τη διερεύνηση μοτίβων, κάθετα και οριζόντια, όπως 1, 11, 21, 31 κ.ο.κ. Προσφέρεται, επίσης, και για αγώνες
πρόσθεσης ή αφαίρεσης, ρίχοντας ένα ζάρι και προσθέτοντας ή αφαιρώντας κάθε φορά τον αριθμό της ζαριάς.
√ Α3 (στ΄) Ο κρυμμένος θησαυρός στον πίνακα 0-99
(Βλ. τις οδηγίες του παιχνιδιού στην αντίστοιχη σελίδα.)
20 Μαθηματικά Β΄Δημοτικού με τον Σπορίκο και τον Φουντούκο - Δραστηριότητες με φύλλα εργασίας 21
Σελίδα διδακτικής προσέγγισης. Ενδεικτικές προτάσεις.